Η λεύκη είναι μια πάθηση που προκαλεί απώλεια της χρωστικής του δέρματος και των μαλλιών, δημιουργώντας ακανόνιστα άσπρα «μπαλώματα». Η πάθηση συνήθως αναπτύσσεται σε νεαρή ηλικία, αλλά μπορεί να εμφανιστεί οποιαδήποτε στιγμή. Η πορεία της είναι απρόβλεπτη, μπορεί να υπάρχουν από μερικές μικρές κηλίδες, μέχρι πλήρης αποχρωματισμός του δέρματος.

Στους περισσότερους ανθρώπους εξελίσσεται αργά, με περιόδους σταθεροποίησης που συχνά διαρκούν αρκετά χρόνια. Σε μερικούς ασθενείς μπορεί να υπάρξει ως ένα σημείο επαναχρωματισμός, αλλά σπάνια είναι πλήρης. Εκδηλώνεται σε όλες τις φυλές αλλά είναι πιο εμφανής σε σκουρόχρωμα άτομα. Πρόκειται για μια κατάσταση που μπορεί να προκαλέσει ψυχολογικές συνέπειες και να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής των ασθενών.

Η αιτιολογία της λεύκης είναι άγνωστη. Έχει μια γενετική βάση, αλλά μόνο το 20% των ασθενών έχει κάποιο συγγενή με λεύκη στην οικογένεια, που σημαίνει ότι δεν είναι κληρονομική. Θεωρείται μια αυτοάνοση κατάσταση στην οποία το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος απορρίπτει ορισμένα από τα δικά του κύτταρα (μελανοκύτταρα στην περίπτωση της λεύκης). Θυρεοειδοπάθειες και άλλες αυτοάνοσες καταστάσεις είναι πιο συχνές σε άτομα με λεύκη.

Η πάθηση δεν είναι μεταδοτική και δεν υπάρχει καμία ιατρική απόδειξη οποιουδήποτε συνδέσμου μεταξύ διατροφής και λεύκης.

Φυσική Εξέταση

Η λεύκη αποτελείται από ακανόνιστου σχήματος κηλίδες του δέρματος χωρίς μελανίνη, επομένως εντελώς λευκές. Είναι συχνά συμμετρική, επηρεάζοντας και τις δύο πλευρές του σώματος. Εκδηλώνεται συνηθέστερα στα χέρια, στο πρόσωπο, στις θέσεις οπών του σώματος (μάτια, ρουθούνια, στόμα, ομφαλός, γεννητικές περιοχές) και στις πτυχές (μασχάλες, βουβωνική χώρα). Όπου εμπλέκεται το τριχωτό της κεφαλής, τα μαλλιά είναι λευκά. Όποτε υπάρχει επαναχρωματισμός, αρχίζει συνήθως γύρω από τους θύλακες των τριχών.

Δεν υπάρχει θεραπεία για τη λεύκη, αλλά υπάρχουν διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές.

• Αντιηλιακή προστασία
  • Καμουφλάζ με καλυντικά που περιέχουν χρώμα
  • Τοπικά κορτικοστεροειδή ή ανοσοτροποποιητικά
  • Φωτοθεραπεία
  • Laser
  • Χειρουργική θεραπεία – αυτόλογη μεταμόσχευση μελανινοκυττάρων
  • Αποχρωματισμός

Η λεύκη δεν είναι επικίνδυνη. Θα πρέπει να ζητηθεί η γνώμη ενός δερματολόγου, που θα επιβεβαιώσει τη διάγνωση.